Formål
IT-nørder skriver for ikke-nørder
Velkommen til. Vi lægger stor vægt på det med “for ikke-nørder” og blev rigtig glade, da en af vores guides hjalp en herre på 84 år med at installere og bruge Windows Movie Maker.
Brugerstyring
Vi tænker meget over “brugerstyring”, for herved kan vi adskille os fra lignende grupper. Men når vi så flot siger “brugerstyring”, må vi jo vide, hvad brugerne gerne vil.
Af den grund har vi gennemført en spørgeskemaundersøgelse. Resultaterne er nu bearbejdede og findes her.
Vi er i vores vorden og er (også) spændte på, hvad vi kan udvikle i fællesskab med vores brugere. Men én ting kan vi allerede nu love, og det er, at vi ikke bliver topstyrede, og at succesen ikke vil stige os til hovedet. Hvis vi altså bliver en succes. Det må tiden vise.
Notifikationer
Er du er interesseret i at få en besked/notifikation om nye guides? Så kigger du nede i højre hjørne og tilmelder dig notifikationerne ved at trykke på den hvide klokke “pakket ind i” blåt.
Det vil vi selvfølgelig være mægtig glade for. Når du modtager notifikationerne, vil de være i de orange toner som vist her.
Og lige en sidste ting: Retningslinjerne
Uanset hvor meget nede på jorden, vi vil være/er, så er vi nødt til at have nogle få, enkle retningslinjer for vores Facebookgruppe. Retningslinjerne finder du her.
Venlig hilsen
René Rigensborg og Hanne B. Stegemüller.
Donationer
Hvis du har fået god hjælp til et problem med din printer, noget software i Facebookgruppen, har haft glæde af en guide eller noget helt tredje, har du måske lyst til at lægge en 20er i kaffekassen?
Det betyder under ingen omstændigheder, at supporten koster penge, men det er ikke gratis at drive en hjemmeside.
Indtil videre har vi brugt penge på: Webhotellet, DK Hostmaster, et program der kan tage backup og sørge for, at der altid er en opdateret testside, brugerundersøgelsen (*2), ekstern bistand på et problem, jeg ikke kunne klare selv, en erstatning for Dropbox, support til temaet/skabelonen og senest en lille tilføjelse, der kan være med til at forbedre svartiden.
Jeg købte det Black Friday og fik derfor 35 pct. i rabat. Også var der lige plugin-inet til det med print… der vil komme mere… Det er alt sammen ting, vi ikke kan undvære.
Af disse årsager vil vi være glade for en 20’er (gerne mere ) til kaffekassen engang imellem, hvis du synes, du har fået noget godt her. Beløbet indbetales ti MobilePayBox, der er en ny tjeneste hos MobilePay, som bevirker, at kassemesterens private økonomi ikke rodes sammen med donationerne.
Skriv et godt opslag
Hvis du har et problem, du ønsker hjælp til, er det bedst, du følger denne skabelon, for det gør, at vi kan tilbyde den bedst mulige support:
- Hvis der er tale om hardware inkl. telefoner, skal du oplyse: 1) mærke og 2) model.
- Hvis der er tale om software, skal du oplyse: 1) versionsnummer og 2) seneste opdatering (fx kan du finde din Windowsversion ved at skrive ”winver” (uden anførselstegnene) nede i søgefeltet ved luppen.
- Hvis der er tale om et browserproblem: Oplys browser som fx Chrome, Firefox, Edge, Internet Explorer eller noget helt andet. Der er mange forskellige. En browser er det program, du bruger til at bladre rundt på nettet med.
- Beskriv dit problem kort og klart gerne ledsaget af skærmbilleder.
- Hvor længe har problemet stået på?
- Hvad gjorde du lige umiddelbart inden, problemet begyndte? (det kan sagtens være, du slet ingenting gjorde, så skriver du bare det).
- Hvad har du selv gjort for at løse det.
Når dit problem er LØST:
Ret dit opslag. Det gør du ved at trykke på den lille grå nedadgående pil i højre side af opslaget. Vælg Rediger og skriv LØST som det første ord overhovedet. Så kan vi se, at der ikke er behov for yderligere bistand, og tilmed kan andre brugere, der søger i gruppen, se, at her kan være hjælp at hente.
Nye guides
Vi vil være for glade for nye guides og hjælper dig hele vejen gennem processen, hvis du er lidt i tvivl om, hvordan det gøres. Bistanden omfatter også telefonisk hjælp eller hjælp via TeamViewer.
Søgemaskine
Siden har en effektiv søgemaskine. Den anbefaler vi dig at bruge, da den også søger inde i selve guiderne.
Søgemaskinen findes oppe til højre for menuen, så du altid har den ved hånden, for menuen er synlig, uanset hvor du er på siden. Den findes også i højre side af enhver guide, du er inde på.
For at din guide bliver bedst mulig, skal du følge denne vejledning. Vejledningen er ret “stram”, og det skyldes, at brugerne på forhånd skal vide, hvad de kan forventet af en guide. Når de har samme struktur, ved brugerne, hvor de skal kigge hen.
Afsnit 1: skal altid være en beskrivelse af formålet.
Afsnit 2: købeprogram eller gratis?
Afsnit 3: hvor kan programmet hentes?
Hvis du ikke selv har mod på at skrive en guide, tager vi med kyshånd imod forslag til nye guides. Men der skal ikke herske tvivl om, at vi helst hjælper dig til selv at skrive din egen gode guide.
Bekendtgørelse af lov om ophavsret
På denne side overholder vi “Bekendtgørelse af lov om ophavsret“.
Loven fastslår allerede i § 1 følgende:
“Beskyttede værker:
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.
Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.”
Når lovgiver skriver noget allerede i § 1, betyder det, at “scenen er sat”, altså at dette afsnit/disse bestemmelser er de helt centrale for at forstå resten af lovteksten.
Det vil i praksis sige, at hvis du skriver guides til Letsupport, bevarer du din ophavsret til 70 år efter din død.
Nye og ændrede guides
Det siger brugerne
Svartider & mobilvenlighed
Når du klikker på et billede, vises det i fuldt format. Du vil også kunne se kilden til de enkelte målinger.