Formål

Guiden introducerer dig til MailChimp, der er et program, der gør det muligt for dig at udarbejde og sende et nyhedsbrev. Det forudsætter desværre, at du har en hjemmeside eller et andet sted på nettet, hvor du kan indsætte et link.

Hvis du har en hjemmeside, finder du en mere avanceret guide til at genbruge posterne fra dit feed her. Den guide indeholder også en video. Hvis du har et feed, ved du det.

Det er ikke alle funktioner, der bliver gennemgået her, da MailChimp er særdeles kraftfuldt og ca. lige så uoverskueligt. Guiden gennemgår præcis det, du har behov for for at sende et ganske almindeligt nyhedsbrev. MailChimp kan meget mere, og der er meget, du kan gå på opdagelse i, og det anbefaler jeg dig at gøre.

Nederst i denne guide findes forskellige billeder, der er for store til direkte visning inde i teksten. Når du klikker forstørres de, og når du holder musen over, vises billedteksten.

Guiden er ledsaget af to videoer:

  1. MailChimp Basis Opret et nyhedsbrev (18:14)
  2. MailChimp Basis Lister og formularer (17:24)

Det anbefales både at læse guiden og at se videoerne, for det er ikke helt det samme, der gennemgås.  De to ting supplerer hinanden.

Pris

MailChimp er gratis til og med 12.000 mails om måneden og/eller 2.000 abonnenter. (Opgjort i juli 2018.)

Hvor er det?

Du opretter din konto her.


Oprettelse

Når du har klikket OK til at oprette en konto, får du at vide, at MailChimp sender en mail til dig, som du skal godkende. Mailens emne er: Activate Your MailChimp Account og afsenderen er clientservices@mailchimp.com. På den måde sikres det, at der er tale om virkelige mennesker og ikke spam-robotter. Det betyder også, at den mailadresse, du angiver, skal være en mailadresse du overvåger = er virkelig.

I mailen klikker du på Acitvate  Account. Hvis du ikke modtager en e-mail, skal du som det første undersøge, om mailen ligger i dit spamfilter. Hvis du virkelig ikke modtager mailen, er der ikke andet at gøre end at prøve igen. Skærmbillederne leder dig på vej.

Herefter følger et par billeder, som ikke er så relevante for de fleste nemlig “about your business” mv. Udfyld dem så godt du kan, evt. med noget sludder hvis det er tvungne felter. Felterne med din fysiske adresse skal du ikke udfylde med sludder, da de bruges i din “footer”, som er et andet ord for bundtekst. Har du en Facebookkonto og/eller en Twitterkonto, skal du også skrive virkeligheden her.

Når du har besvaret alle spørgsmålene, får du kvitteringsbilledet herunder.

Dernæst

Det første billede, du præsenteres for, er Introducing Postcards. Du kan prøve det, måske er det spændende, men denne guide tager ikke højde for det. Tryk derfor “Maybe later“. Her tages kun udgangspunkt i e-mails. Du bliver ført til kampagnebilledet .

Byg selve nyhedsbrevet

Det er en god idé at se det som en byggeproces, hvor du indsætter og fjerne byggeklodser – som hovedregel vha. træk og slip. Du kan prøve dig frem, så længe du vil.

Det er lidt ulogisk, men et nyhedsbrev kaldes en kampagne/campaign, så når du vil bygge et nyhedsbrev, skal du ind under Campaigns og klikke Create oppe i højre hjørne lige ved siden af din profil. Når du har klikket her, skal du beslutte, hvad du vil. Til brug for en almindelig  nyhedsmail klikker du på Create an e-mail. Tjek at der er valgt Regular, øverst, men det er der sikkert. Kampagnen skal have et navn. Klik herefter Begin.

Du kommer frem til fire logiske trin:

  1. Hvem er nyhedsbrevet til?
  2. Hvem er nyhedsbrevet fra?
  3. Hvad er emnet?
  4. Hvad er indholdet?
Hvem er nyhedsbrevet til?

Vælg en af dine lister (en “liste” er en liste over abonnenter). Hvis du ikke har en liste, og det har du jo nok ikke, så hjælper MailChimp dig med at snyde og laver en liste, der bare består af dig selv. Så kan du vælge den liste som modtager. Senere gennemgås det, hvordan du får abonnenter via en formular, du kan lægge på din hjemmeside.

Hvis din liste rummer mere end en abonnent, kan du segmentere den. Et andet ord for at segmentere er at målrette. Mit eget nyhedsbrev har fx 81 tilmeldte. Her kan det være relevant at vælge de aktive abonnenter eller fx abonnenter, der har tilmeldt sig inden for den seneste måned, da det kan være, at nye abonnenter skal have et andet nyhedsbrev end dem, der har været med i mange år. Der er mange muligheder: Klik og leg.

Personalize the to field: hvis du ønsker, at dit nyhedsbrev skal virke personligt på modtageren, kan du sætte mærke her. Klik ved Merge tag, og vælg fx Custom og skriv fx Kære *| FNAME |* *|LNAME | * Det bevirker, at modtageren får et til-felt, hvor der står “Kære Anders And” (fornavn og efternavn). Klik Save.

Hvem er nyhedsbrevet fra?

MailChimp anbefaler, at du vælger et navn, som modtageren uden videre genkender fx navnet på din hjemmeside eller din blog. Men det behøver ikke at være noget, der er webbaseret, det kunne også være navnet på din kortklub eller lignende. Din e-mailadresse skal angives i højre side.

Hvad er emnet?

Hvis du planlægger at bruge dette nyhedsbrev som en form for skabelon for senere nyhedsbreve, kan det betale sig at angive et generelt emne – men det betyder ikke, at du ikke kan rette i emnelinjen senere. Et generelt emne kunne fx være “Sørens nyhedsbrev”. Når du har fundet et godt emne og også har fundet en god “preview text” (forhåndsvisning – men du behøver ikke udfylde feltet), klikker du save.

Hvad er indholdet?

Når du har klikket på knappen, præsenteres du straks for en masse muligheder under Layout og under Themes. I begge tilfælde klikker du bare på en af dem og tilpasser den dit behov. Hvis du beslutter primært at arbejde under Layouts, er der prædefinerede felter til både tekst og billeder, ligesom der er kolonner i alle afskygninger. Bemærk at under layouts er der to afdelinger: en featured og en basic. Skabelonerne under featured er de sjoveste (synes jeg). Det er virkelig et spørgsmål om at gå i gang og prøve dig frem gang på gang og eksperimentere, til du er tilfreds. Det er let at se, hvor der skal indsættes et billede, og hvor der skal indsættes en tekst. Når du er inde på en skabelon kan du for det første redigere elementerne og for det andet kan du tilføje elementer ved at trække dem ind fra højre side.

Elementer, der kan være vældig nyttige, er Social share og Social follow, så dine læsere kan dele dine nyhedsbreve og kan følge dig på Facebook, Twitter mv. Nogle af elementerne kræver yderlige informationer fra dig. Hvis du eksempelvis trækker Button/knap over, skal du indsætte en hjemmsideadresse dvs en URL/en e-mail/en fil. Hvis du angav disse informationer ved  oprettelsen, genbruger Mailchimp dem her.

I toppen af højre side finder du tre vigtige knapper Content, Design og Comments. Sidstnævnte går primært ud på at sende en test-email, måske bare til dig selv, så du kan se, hvordan det ser ud. I design kan du vælge hvert enkelt element og designe det med farver, skriftstørrelser osv. Det kan blive rigtig flot! Billedet herunder viser, hvad du ser, når du har klikket på design:

Når du er i Design og synes, det ser pænt ud, er det en stor fordel at vælge Save as template/gem som skabelon oppe i højre hjørne. Det bevirker, at du kan tage udgangspunkt i skabelonen, når du næste gang skal sende et nyhedsbrev.

Footer: Footeren oversættes mærkeligt nok ikke som standard. Footeren kan fx se ud som vist til højre.

LIST_ADRESS osv. er din fysiske postadresse. Hvis du ikke bryder dig om, at denne skal fremgå, kan du bare slette denne sætning.

De blå tekster er links, og de skal oversættes. Sørg for at de vedbliver at være blå, for ellers virker linket ikke. Du kan også følge dette link for at få en mere uddybende forklaring – og den autoriserede fremgangsmåde.

Add us to your address book: Dette kan du ikke umiddelbart se, da det hænger sammen med din fysiske adresse. Hvis du ønsker at oversætte det eller evt. slette det, skal du følge linket herover, da det er en lidt besværlig proces.

MonkeyRewards kan du ikke slippe for, når du bruger den gratis udgave. Der er flere forskellige muligheder. Hvis du vil ændre standarden skal du til din profil oppe i højre hjørne.

Hvis du ikke kan se profilen, så klik oppe i venstre hjørne på Campaigns  (ved aben) > klik på din profil i højre hjørne > Profile > Extras > Rewards.  Valgmulighederne, når du går ned til Select your MonkeyRewards badges og klikker på Change image, fremgår af et af billederne nederst i denne guide.

Når du er færdig med dit design og klikker Save and close, får du et billede, der består af en opsummering. Under billedet af nyhedsbrevet, kan du sende en testmail fx til dig selv. Det kan være rart at se det, modtagerne får at se – før de ser det 🙂 Stavefejl der skal rettes, billeder der er grimme osv.

Herunder findes også en boks, hvor du kan integrere MailChimp med Facebook simpelthen ved at skubbe den grønne skyder til højre. Indholdet af nyhedsbrevet vil blive postet på Facebook. Du kan rette teksten, der hvor der står “Test til guide”. Det gør du ved at klikke Edit post. Du får en tekst som denne Test til guide – *|URL|*. Du må ikke rette i *|URL |*. Resten er op til dig selv.

Vha. noget tålmodighed og en del tid kan du designe et rigtig flot nyhedsbrev, der afspejler præcis din profil og dine behov.

Formular til tilmelding.

For at du kan få nogle abonnenter, er det nødvendigt, at du har et sted, hvor de kan tilmelde sig via en formular, og at du har en hjemmeside eller et andet sted, hvor du kan placere formularen.

Hvis du bruger WordPress og et tema dertil, er det meget sandsynligt, at temaet indeholder en formular. Temaet Enfold har fx et element, de kalder MailChimp Signup. Du kan også undersøge de tre standardtemaer, der følge med til WordPress for at se, om de tilbyder en tilmeldingsformular.

Hvis formularen ikke er en del af dit tema, skal du bruge MailChimps egne formularer, som du finder i menuen Lists og dernæst Signup Forms. Men det er ikke altid let at finde dem! Du skal som regel vælge den øverste mulighed, der hedder Formbuilder.

Bemærk at menuen indeholder tre punkter: Build it, Design it og Translate it. Det er en god navigator.

Build it

I venstre side præsenteres du for en række muligheder. Du skal som hovedregel bare bruge den øverste mulighed, som er et tekstfelt. Når du klikker på ordet Text, bliver kolonnen Field Settings aktiv. Her tager du stilling til, hvordan du vil have, feltet opfører sig. Det vigtigste er faktisk Required Field, altså krævet felt. Hvis du sætter mærke her, vil det på selve formularen fremstå med en lille stjerne, og brugeren kan ikke tilmelde sig, uden at feltet er udfyldt. Når du trykker Save Field, rykker feltet over i højre side, hvor du kan trække det op og ned, så det passer til dig.

Design it

Når du klikker på Design it, får du en lang række muligheder for udseendet på din formular. Det vigtigste her er Forms, der designer selve formularen og dens felter.

MonkeyRewards kan du ikke “slippe for”, så længe du bruger den gratis udgave.  Selv vælger jeg altid den lille abe. Det beskrives under Footer, hvordan du kan ændre og vælge dit foretrukne billede.

Translate it

Der er meget fine oversættelsesmuligheder, og MailChimp tilbyder at gøre det automatisk og slipper som hovedregel godt fra det, når du vælger Danish både i Set default language og under refine. Resultatet ser du under Translate it. Hvis du ikke er enig, kan du også skrive din egen oversættelse her.

Når du har været igennem alle felterne og har taget stilling til dine præferencer – og det kan godt betale sig at bruge noget tid – kopierer du linket i feltet i Signup field URL og indsætter det på din hjemmeside eller et andet sted på nettet, hvor du har mulighed for at indsætte et link. Mit testlink ser fx sådan ud: http://eepurl.com/djipYj På den måde kan dine brugere nu se formularen og tilmelde sig dit nyhedsbrev.

(Dette er bare en formular som eksempel. Hvis du vil tilmelde dig mit virkelige nyhedsbrev, klikker du her: https://stegemueller.dk/#nyhedsbrev)

Øverst har du nu knapperne Finish later (gør færdig senere), Schedule (planlæg at sende senere) og Send (send straks).

Lister

Nederst på denne siden finder du et billede af en liste fra virkelighedens verden. Der vises nyhedsbrevets navn, antal abonnenter, andel der åbner mailen og andelen, der rent faktisk klikker. Nederst vises også hele billedet af, hvad der fremgår, hvis man klikker til  højre for stats. Her vises kun uddrag af det mest relevante.

Stats

Et statistisk overblik over, hvordan dine abonnenter opfører sig, samt hvor mange abonnenter du har.

Dropdownmenuen

Manage contacts: Se også billedet nederst. I dette menupunkt kan du administrere dine abonnenter:

  1. Liste med alle abonnenter
  2. Tilføj en abonnent
  3. Fjerne en abonnent
  4. Dele listen op i flere grupper
  5. Opdele listen i flere segmenter, som vist nærmes skal forstås som målgrupper
  6. Se listens historik. Når jeg klikker på dette, vises det, at jeg har importeret 48 abonnenter i 2010
  7. Slet alle abonnenter. Det kan ikke fortrydes.

Signup form:

Bringer dig bare til de fire tilmeldingsformularer. Hvis du har lavet flere formularer, vil de fremgå her.

Settings:

Det mest interessante på denne side er, at Google Analytics kan vise din MailChimptraffik. Det er praktisk, hvis du alligevel af og til studerer din Google Analytics. Næste gang vil du så også se din Mailchimptraffik. Koden i Google Analytics vil have dette mønster: UA-1234567-1. Denne guide viser, hvordan du lettest opretter en Google Analyticskonto, hvis dine hjemmeside er baseret på WordPress.

Import, eksport, replicate og combine

Her får du mulighed for at arbejde mere med dine lister, men det er næppe så relevant for dig lige nu. Skriv og spørg, hvis du vil have hjælp til dette. Enten spørger du i Facebookgruppen (ikke tilgængelig endnu) eller også sender du en mail via denne formular.

Send nyhedsbrevet

Når du har designet nyhedsbrevet, og evt. har lavet forskellige opsætninger af din liste, er du klar til at sende det.  Gå til Campaigns/kampagner.  Her vil du se dit/dine nyhedsbreve. Nederst i denne guide er der et billede fra virkelighedens verden.  Du skal være opmærksom på om der står Sending eller Draft ud for dit nyhedsbrev.

Hvis der står Draft, og det gør der nok, kan du klikke på Edit ude i højre side (det bliver synligt, når du holder musen  over nyhedsbrevet). Herefter vil du få en side med et overblik over alt det, du har arbejdet med: Til-feltet, fra-feltet, emne og indhold/content. De kan alle redigeres herfra. Nederst har du mulighed for at sende en testmail.  Herindefra kan du sende mailen, hvis alt er i orden. Det gør du på den blå knap oppe i højre hjørne.  Der har du også mulighed for Finish later (færdiggør senere) og Schedule (planlæg til senere afsendelse).

Hvis der står sending:  Kampagnen er “i gang”, dvs. at der er planlagt en afsendelse. Det vil der helt sikkert stå, hvis du har lavet et RSS-nyhedsbrev. Det er beskrevet i denne guide. Hvis du har et nyhedsbrev, hvor der står sending, og du ønsker at redigere noget  i det, skal du først sætte det på pause.  Det gør du ved hjælp af dropdownmenuen ude i højre side. Du skal så huske at sætte den  til sending, når du er færdig med at redigere. I mange tilfælde finder Mailchimp selv ud af det, men det er en god idé at kigge efter.

Nu er der kun tilbage at trykke på send.

God fornøjelse.


Hanne B. Stegemüller, 5. august 2018